top of page
חיפוש
evyatars

מעקב אחר התפתחות הטיפול התרופתי בדיכאון: דרך יעילה לטיפול בדיכאון

סקירת ההיסטוריה של תרופות נוגדות דיכאון תמחיש לנו אלו צעדים משמעותיים נעשו בתחום הפרמקולוגיה הפסיכיאטרית. מהופעת הטריציקליים ועד להופעתם של משפחות תרופות חדשות יותר כמו SSRIs ו-SNRIs, חלה התקדמות משמעותית בטיפול בדיכאון. במאמר זה, נחקור את האבולוציה של תרופות נוגדות דיכאון, תוך הדגשת משפחות מפתח של תרופות, ותרופות שעיצבו את הטיפול הפסיכיאטרי.

תרופות נוגדות דיכאון טריציקליות – פורצות הדרך

המסע אל תרופות נוגדות דיכאון החל עם תרופות נוגדות דיכאון טריציקליות (TCA) בסוף שנות ה-50. אמיטריפטילין, אימיפרמין ונורטריפטילין היו בין ה-TCAs המוקדמים בהם נעשה שימוש עבור טיפול בדיכאון. למרות שתרופות אלו יעילות מאוד, ל-TCAs מתפתחות לעתים קרובות תופעות לוואי משמעותיות, שחלקן עשויות להפריע לאיכות החיים.

מעכבים סלקטיביים של ספיגה חוזרת של סרוטונין (sSSRI) משנים את המפה

פריצת דרך חשובה התרחשה בסוף שנות ה-80 עם כניסתם של מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין סלקטיביים (sSSRI). תרופות ממשפחה זו כגון פלואוקסטין (פרוזק), סרטרלין (לוסטרל) ופראוקסטין (סרוקסט) נעשו בולטות כטיפולים מומלצים לדיכאון. תרופות SSRI ממוקדות בפעילות על מערכת הספיגה מחדש של סרוטונין, ומציעות פרופיל תופעות לוואי טוב הרבה יותר בהשוואה ל-TCAs. גם אסציטלופרם (ציפרלקס) שייך למשפחה זו.



אפשרויות נוספות: SNRIs, Bupropion ו- Mirtazapine:

בהמשך, הפיתוח של מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין ונוראפינפרין (SNRIs) הרחיב עוד יותר את מגוון התרופות האנטי-דיכאוניות הזמינות. תרופות כמו venlafaxine (ויאפקס) ו-duloxetine (צימבלטה) פועלות על מערכת הספיגה מחדש הן של סרוטונין והן של נוראפינפרין, והן עשויות להיות אלטרנטיבה עבור אלה שלא הגיבו בצורה מיטבית ל-SSRIs.

Bupropion (וולבוטרין), מעכב ספיגה חוזרת של דופמין-נוראפינפרין, הוא נוגד דיכאון העשוי להיות יעיל עבור מטופלים החווים עייפות או רמות אנרגיה נמוכות. בתחילת שנות ה-90, מירטזפין (מירו), נוגד דיכאון לא טיפוסי, נכנס לזירה כאפשרות נוספת לטיפול בדיכאון. על ידי פעילות על קולטני סרוטונין ונוראפינפרין באופן השונה מתרופות אחרות, מירטזפין עשוי לשפר במהירות תסמינים כגון נדודי שינה ותיאבון ירוד, ויש לו פרופיל תופעות לוואי שונה מזה של SSRIs.

בשנים האחרונות הופיעו תרופות נוגדות דיכאון חדשות יותר, המספקות אפשרויות נוספות. כמה מתרופות אלו (עדיין) אינן משווקות בארץ. תרופות אלו מציעות דרכי טיפול חלופיות עבור אנשים שאולי לא הגיבו בצורה מיטבית לתרופות נוגדות דיכאון קודמות.

הגברה (אוגמנטציה) של טיפול בתרופות נוגדות דיכאון עם תרופות אנטי פסיכוטיות מהדור השני

דרך זו הינה אפשרות מקובלת במקרים בהם תסמיני הדיכאון חמורים או עמידים לטיפול. תרופות כגון quetiapine  (סרוקוול) ו- aripiprazole(אריפליי) נמצאות בשימוש למטרות אומנטציה. מחקרים מראים שתרופות אנטי-פסיכוטיות אלו מהדור השני יכולות לשפר את היעילות של תרופות נוגדות דיכאון על ידי פעילות במסלולים נוירו-כימיים שונים המעורבים בוויסות מצב הרוח. הוספת תרופות אלו לטיפול בנוגדי דיכאון קיימים, הינה אחת מבין טיפולים פסיכיאטרים מומלצים לשיפור התגובה לטיפול ולהקלת תסמינים מתמשכים. בעוד היעילות של טיפול הגדלה משתנה עבור כל אדם, מחקרים הראו תוצאות מבטיחות במונחים של הפחתת סימפטומים ושיפור כללי בתסמיני דיכאון.

רפואה מותאמת אישית והעתיד

ככל שהמחקר על תחום הדיכאון נמשך, ישנו דגש גובר על רפואה מותאמת אישית. המטרה היא לזהות גורמים גנטיים וביולוגיים שיכולים לקבוע את גישת הטיפול היעילה ביותר עבור כל מטופל. גישה זו עשויה להיות כרוכה בשימוש בבדיקות פרמקוגנטיות כדי להתאים למטופלים את התרופה נוגדת הדיכאון שסביר להניח שתעבוד הכי טוב עבורם, תוך מזעור "ניסוי וטעיה".

סיכום ופנייה לטיפול 

ההיסטוריה של תרופות נוגדות דיכאון היא עדות להתקדמות שנעשתה בהבנה ובטיפול בדיכאון. החל מהטריציקליים החלוציים ועד לתרופות החדשות יותר ואסטרטגיות השילוב בין תרופות, המחקר מראה את יעילותו של הטיפול התרופתי לטיפול בדיכאון. פנייה לעזרה מקצועית מפסיכיאטרים מומלצים לשם אבחון פסיכיאטרי מדויק וטיפול יעיל יכולה להיות צעד ראשון במסע שלך לעבר רווחה נפשית.

כאשר אנו חושבים על ההתקדמות המדהימה בתרופות נוגדות דיכאון, חיוני לזכור כי אבחון פסיכיאטרי והטיפול בקשיים נפשיים צריכים להתבצע תחת השגחת אנשי מקצוע מוסמכים. הטיפולים התרופתיים שצוינו צריכים להירשם על ידי איש מקצוע מוסמך בתחום בריאות הנפש כדי להבטיח את בטיחותו ואת היתרונות האופטימליים עבור המטופלאם אתה או אדם אהוב מתמודדים עם דיכאון, מומלץ מאוד לפנות למומחיות של פסיכיאטרים מומלצים שיכולים להעניק טיפול מותאם אישית ואמין.

ד"ר אביתר שגב, פסיכיאטר פרטי בעל ניסיון וידע פסיכופרמקולוגי נרחב, מציע את שירותיו בקליניקה פרטית הממוקמת בפארק המדע ברחובות-נס ציונה. ד"ר שגב מבצע אבחון פסיכיאטרי מקיף ומעניק טיפול המותאם לצרכיהם האישיים של המטופלים. בין אם מדובר בבחירת התרופה המתאימה ביותר ובין אם מדובר בבחינת טיפולים אחרים והמלצה על טיפול רב-תחומי, הקליניקה של ד"ר שגב מוקדשת לתמיכה פסכיאטרית במטופלים במסעם לקראת שיפור הרווחה הנפשית.

הערה: חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום בריאות הנפש לאבחון מדויק ובחירת טיפול מתאים. התוכן המופיע כאן הוא לידיעה כללית בלבד ואין לראות בו תחליף לייעוץ רפואי.

6 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page