top of page
חיפוש
  • evyatars

באילו מקרים יש צורך בחוות דעת של פסיכיאטר לצבא?

שירות צבאי הוא חוויה מאתגרת מאוד, ובפרט מבחינה נפשית. המעבר מחיים עצמאיים למדי באזרחות למסגרת הנוקשה מאוד של צה"ל עלול להיות בעייתי ואפילו טראומטי, ובנוסף מתאפיינת התקופה בלחצים משמעותיים. לפעמים החייל או החיילת נחשפים תוך כדי שירות לאירועים קשים, וגם לכך יש השפעה על הנפש. בהתאם, חוות דעת פסיכיאטרית עשויה להיות רלוונטית הן למלש"בים ומלש"ביות והן לאחר הגיוס.


התאמת הפרופיל הצבאי למצב הנפשי

פרופיל צבאי גבוה מן הנדרש, שאינו לוקח בחשבון את המצב הנפשי של החייל או החיילת, עלול להוביל למצבים בעייתיים. כפי שללא כושר גופני מתאים לא ניתן לעמוד במאמצים פיזיים משמעותיים, כך מי שסובל או סובלת מקשיים נפשיים עלולים לשלם מחיר יקר על שירות תובעני מדי. ישנם כמובן גם מצבים הפוכים: לפעמים הצבא קובע למלש"ב פרופיל נמוך על רקע נפשי, בעוד המלש"ב משוכנע שהרקע זה כבר אינו רלוונטי וכי ביכולתו להתגייס גם ליחידות שדורשות פרופיל גבוה. בכל מקרה מקצועית חוות דעת פסיכיאטרית היא כלי חיוני בדרך להתאמה מיטבית של הפרופיל לאדם.


באילו מקרים יש צורך בחוות דעת של פסיכיאטר לצבא?

פטור משירות או התאמת תנאי השירות

חשוב להדגיש כי צה"ל לא מחויב להתנהל על-פי חוות דעת של פסיכיאטר פרטי, בכיר ומנוסה ככל שיהיה. יחד עם זאת ברוב המקרים יש לחוות דעת שכזו השפעה עצומה על ההחלטות שיתקבלו בוועדה הרפואית ועל השיבוץ. בפועל, פעמים רבות ניתן על בסיס חוות דעת של פסיכיאטר אזרחי לקבל פטור משירות (גם לפני הגיוס וגם כשכבר משרתים בצבא), ליהנות מהקלות חיוניות וכאמור גם להפך, להעלות את הפרופיל ואת רמת הקושי של השירות. השפעת חוות הדעת היא מרבית כאשר המצב הנפשי מוערך לאשורו ונכתבת חוות דעת אמינה ומדויקת.


בדיקה מקיפה ומעמיקה

בצה"ל ישנם כמובן קב"נים, אולם העומס המוטל עליהם לא תמיד מאפשר בדיקה יסודית ומעמיקה כפי שיבצע פסיכיאטר מחוץ לצבא. הבדיקה שיערוך הפסיכיאטר הפרטי תכלול בין השאר מבחנים רלוונטיים, תשאול מקיף והתייחסות לאירועי עבר. ד"ר אביתר שגב מילא תפקידים במערך בריאות הנפש של צה"ל, ולאחר מכן תפקידים בכירים במרפאות בריאות נפש אזרחיות. הניסיון שצבר, לצד הקשב המלא לכל מטופל ומטופלת, מבטיחים חוות דעת מדויקת ומועילה.

42 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page