top of page
חיפוש
  • evyatars

הקריטריונים לאבחון דמנציה

העלייה המתמשכת בתוחלת החיים הביאה איתה גם עלייה במספר הלוקים בדמנציה. הירידה המנטלית שמובילה לפגיעה בתפקוד היומיומי מסבה צער רב הן לחולים והן לבני משפחותיהם, ומחייבת קבלת עזרה - כך שלמרות הקושי המובן, מומלץ לא להתכחש לדמנציה אלא לפנות לאיש מקצוע מנוסה על-מנת שיאבחן את המצב באופן מדויק.


שיחה מקיפה

אבחון דמנציה יכול להתבצע על ידי רופאים ממספר תחומים, שאחד מהם הוא פסיכיאטריה. השלב הראשון באבחון הוא שיחה שבמהלכה הרופא מתרשם מהתפקוד הקוגניטיבי של האדם. בנוסף יקשיב איש המקצוע למלווה שמגיע עם האדם, וכמו כן הוא יסקור את המצב הרפואי בכללותו. פסיכוגריאטר מומלץ ידע גם לזהות סימנים לחרדות או דיכאון, שעלולים להתפרש בטעות כדמנציה, וכמובן מחייבים טיפול שונה.

מבחנים קוגניטיביים


הקריטריונים לאבחון דמנציה

השלב הבא באבחון דמנציה הוא מבחנים קוגניטיביים, כגון MMSE. מבחן זה - ששמו המלא הוא Mini Mental State Examination - מאפשר להעריך את הכישורים הקוגניטיביים הדרושים לצורך התפקוד היומיומי: התמצאות במרחב ובזמן, חיבור למציאות, קשב וריכוז, זיכרון, כישורי חשבון ושפה בסיסיים, יכולת לבצע מטלות פשוטות ועוד. זהו מבחן יעיל שאורך דקות בודדות, אבל לא ניתן להסתמך עליו בלבד. חשוב להגיע אל פסיכיאטר מומלץ, וליתר דיוק פסיכוגריאטר מנוסה, כדי למזער את הסיכון לטעות.


מענה מדויק בהתאם למצב המנטלי, הנפשי והתפקודי

אבחון מדויק שמתבצע בשלב מוקדם ככל האפשר, כבר כשישנם סימנים ראשונים לבעיה קוגניטיבית אפשרית, מוביל להושטת עזרה חיונית לאדם. פעמים רבות ניתן להסתייע בטיפול תרופתי. כשהאדם כבר לא מצליח לתפקד באופן עצמאי חוות הדעת של פסיכוגריאטר מהווה בסיס לקבלת עזרה מהמוסד לביטוח לאומי וכן היתר להעסקת עובד זר אם יש בכך צורך. ד"ר אביתר שגב הוא פסיכיאטר מומלץ אשר מקפיד על יחס מכבד וקשוב לכל מטופל ואמון על מתן חוות דעות מדויקות ומועילות.

7 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page